Standardy Ochrony Małoletnich - wersja skrócona

W parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. S. W. Frelichowskiego – w kościele, w zakrystii, w salce, w innych pomieszczeniach, na dziedzińcu – każde dziecko ma prawo czuć się bezpiecznie.

JESTEŚMY BEZPIECZNI PRZED PRZEMOCĄ, CZYLI PRZED CZYM? MAŁY SŁOWNICZEK

 

przemoc celowe działanie lub zaniechanie działania  jednej osoby wobec drugiej, które powoduje cierpienia i szkody

przemoc fizyczna – wszelkiego rodzaju celowe działania wobec dziecka  z użyciem siły, powodujące zadawanie bólu, uszkodzenie ciała, np. nieprzypadkowe urazy, stłuczenia, złamania, poparzenia, popychanie, przytrzymywanie, policzkowanie, bicie, kopanie, szarpanie, wykręcanie rąk itp.; także metody kar, które przyjmują postać tortur lub innego okrutnego, nieludzkiego poniżającego traktowania dzieci

przemoc emocjonalna – zachowanie wobec dziecka, które powoduje obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju zaburzenia osobowości, niskie poczucie własnej wartości, stany nerwicowe i lękowe; będą to: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania, które są nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka

przemoc seksualna – każde działanie seksualne wobec dziecka, naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży

cyberprzemoc – stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w Internecie, portale społecznościowe, komentarze na FB, IG i inne

zaniedbanie – niezaspokojenie podstawowych potrzeb małoletniego, zarówno fizycznych (niedożywienie, ubrania nieodpowiednie do pory roku lub brudne i zniszczone, brak snu, zaniedbanie higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o odpoczynek, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnienie dziecku opieki lekarskiej) jak i psychicznych (poczucie bezpieczeństwa, miłość rodzicielska, troska)

 

WSZYSCY JESTEŚMY ZA TO WSPÓLNIE ODPOWIEDZIALNI

 

CO ROBIĘ

Na wzór Pana Jezusa wzrastam w łasce u Pana Boga i ludzi: korzystam śmiało z sakramentów, proponowanych w parafii aktywności dla dzieci i młodzieży w moim wieku (m. in. ministranci, schola parafialna)

Traktuję inne dzieci z należytym szacunkiem: słucham innych, gdy mówią, nie przerywam innym, gdy się wypowiadają, pamiętam, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.

Konflikty rozwiązuję w sposób pokojowy: wyciszam się, uspokajam, zatrzymuję niepotrzebną kłótnię, zanim stracę nad sobą kontrolę; mówię co według mnie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekuję.

Zgłaszam przypadki krzywdzenia dzieci – mnie lub innego dziecka – Księdzu Proboszczowi, innemu Księdzu lub Osobie Zaufania – pani Karolinie Olszewskiej (tel. 668 432 213) – mogę sobie zapisać jej numer w telefonie jako „Osobę Zaufania”

Zapoznaję się z tym dokumentem – dostępnym w salce parafialnej, zakrystii, na stronie www parafii

Zachęcam rodziców do zapoznania się z pełną wersją dokumentu „Standardów Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. S. W. Frelichowskiego” dostępną na stronie www parafii


CZEGO NIE WOLNO

Stosować wobec dzieci żadnych form przemocy:

- psychicznej: poniżanie, zastraszanie, wzbudzanie poczucia winy, niesprawiedliwego traktowania, odrzucanie

- werbalnej: wyzywanie, wyśmiewanie, obrażanie, mówienie nieprawdy, szydzenie,

- fizycznej: popychanie, uderzanie, szarpanie, spoliczkowania, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie.

Dyskryminować dzieci ze względu na pochodzenie, narodowość, poglądy, status materialny.

Przekraczać stref intymności dzieci, zaczynać rozmów i relacji o charakterze seksualnym (flirt, dwuznaczne żarty lub spojrzenia, obłapianie, przyciskanie,  przytrzymywanie w celu nawiązania kontaktu fizycznego, proponowanie nieformalnych spotkań lub czynności seksualnych).

Łamać zasad bezpieczeństwa, narażać siebie czy  innych na niebezpieczeństwo.

Nagrywać i udostępniać zdjęć lub filmów dziecka bez jego zgody (i zgody rodziców)

Przynosić czy stosować niedozwolonych substancji, namawiać innych do ich stosowania

 

JEŚLI DOŚWIADCZYŁEŚ PRZEMOCY:

1. Pamiętaj! Nie jesteś tego winien!

2. Zgłoś to do Księdza Proboszcza, innego Księdza posługującego na parafii lub Osoby Zaufania: pani Karolina Olszewska, tel. 668 432 213, która jest Psychologiem przygotowanym do udzielania pomocy dzieciom. Pamiętaj: Nie wystarczy powiedzieć podczas spowiedzi – ksiądz nie może wówczas nic zrobić, bo musi zachować Tajemnicę Spowiedzi!

3. Możesz skorzystać z telefonów zaufania: 800 12 12 12 (Telefon Zaufania dla Dzieci Rzecznika Praw Dziecka), 116 111 (Telefon Zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę), 800 119 119 (Telefon Zaufania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci dla dzieci i młodzieży), 800 12 00 02 („Niebieska Linia” Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie).

DOKUMENT TEN ZOSTAŁ OPRACOWY W FORMIE SKRÓCONEJ (TO TA) ORAZ PEŁNEJ

Posługujący na parafii księża, pracownicy i wolontariusze znają treść „Standardów Ochrony Małoletnich”. Pracownicy i wolontariusze mający kontakt z dziećmi są sprawdzani zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem. Oba dokumenty są publicznie dostępne na stronie www parafii, w zakrystii, biurze parafialnym. Standardy Ochrony Małoletnich są regularnie oceniane, również za pomocą Anonimowych Ankiet. Twoi rodzice mogą w każdej chwili wypełnić taką ankietę i dostarczyć ją do parafii.

Standardy Ochrony Małoletnich - wersja pełna

Standardy Ochrony Małoletnich
w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego
w Toruniu

 

Zatwierdzono:

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

Zaktualizowano:

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

 

 

(data, pieczęć i podpis proboszcza)

                       PREAMBUŁA

W parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu, ul. Panny Marii 2, 87-100 Toruń (diecezja toruńska), został opracowany i wprowadzony w życie niniejszy dokument, który stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadze­nia we wszelkich instytucjach, w których przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem (Ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks ro­dzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw [Dz.U. 2023 poz. 1606]).

Opracowując dokument, braliśmy pod uwagę wytyczne zarówno prawa państwowego, jak i kościelnego.

Kościół wdrażając standardy ochrony dzieci przed przemocą wpisuje się w realizację misji powierzonej mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych najmniejszych. W oparciu to tę ewangeliczną misję uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze, ludzie Kościoła przyjmują nie tylko ustawową, lecz przede wszystkim moralną odpowiedzialność za ochronę i promowanie dobra wszystkich dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane. Niedopuszczalne jest bowiem stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy jesteśmy więc zobowiązani do uczenia się rozpozna­wania tych, którzy potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań w przypadku podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża lub dzieje się krzywda. Kościół działa sprawnie i zgodnie z procedura­mi, aby zapewnić dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie na jak najwcześniejszym etapie, przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka.

Odpowiedzialnym za wdrażanie w życie niniejszych standardów ochrony przed przemocą jest Proboszcz (Administrator) parafii.

Standardy ochrony są dostępne w parafii i podane do publicznej wiadomości poprzez publikację na stronie internetowej parafii.

 

STANDARD I
Dorośli i dzieci znają „Standardy Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu”

Wskaźniki realizacji:

·         Opracowano dokument pt. „Standardy Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” w wersji zupełnej i skróconej w formie zrozumiałej dla małoletnich.

·         Ze „Standardami Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” zostali zapoznani wszyscy duchowni posługujący na parafii, jak i świeccy zatrudnieni i wolontariusze, co poświadczyli zgodnie z ZAŁĄCZNIKIEM 1.

·         „Standardy Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” w wersji zupełnej i skróconej w formie zrozumiałej dla małoletnich zostały opublikowane na stronie internetowej parafii.

·         Fakt opracowania i publikacji „Standardów Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” został podany do publicznej wiadomości wiernym w sposób zwyczajowo przyjęty.

·         „Standardy Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” w wersji skróconej w formie zrozumiałej dla małoletnich zostały wywieszone na tablicy w zakrystii i w salkach parafialnych.

·         Zrozumienie terminów i zjawisk związanych z ochroną małoletnich zawartych w „Standardach Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu” ułatwia opracowany Słowniczek Wybranych Terminów stanowiący część „Standardów Ochrony Małoletnich parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu”.

Słowniczek Wybranych Terminów

Osoby, ich role i funkcje w Kościele:

·         ksiądz – duchowny chrześcijański posiadający święcenia kapłańskie;

·         kapłan – osoba, która spełnia w imieniu wspólnoty religijnej funkcje kultowe i rytualne;

·         duchowieństwo – biskupi, księża i diakoni;

·         osoby konsekrowane – osoby, które w sposób szczególny poświęcają życie Bogu, należą do nich członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świec­kie osoby konsekrowane;

·         osoba świecka – członek Kościoła katolickiego i personel Kościoła inny niż biskupi, księża, diakoni i osoby zakonne;

·         biskup – biskup lub arcybiskup diecezjalny, ordynariusz ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła łacińskiego oraz hierarcha Kościołów wschodnich;

·         proboszcz, administrator  – mianowany przez biskupa duszpasterz i zarządca parafii;

·         personel kościelny – duchowny, osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Ko­ściół na podstawie umowy, podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie;

·         akolita, szafarz nadzwyczajny Komunii Świętej – osoba wyznaczona do udzielania Komunii Świętej, gdy zabraknie odpowiedniej liczby szafarzy zwyczajnych;

·         wolontariusz – osoba, która na rzecz innych osób lub danej grupy społecznej, dobrowol­nie i bezpłatnie świadczy pracę wykraczającą poza związki rodzinno-koleżeńsko­-przyjacielskie, określenie „bezpłatna” nie oznacza „bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia materialnego”;

·         organizator wyjazdu – osoba/podmiot uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci – pa­rafie, wspólnoty religijne, szkoły i placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej.

Organizacja posługi Kościoła:

·         diecezja – jednostka administracyjna w Kościele podległa biskupowi;

·         parafia – określona wspólnota wiernych, utworzona na sposób stały w Kościele partyku­larnym, nad którą pasterską pieczę, pod zwierzchnictwem biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi (administratorowi), jako jej własnemu pasterzowi;

·         duszpasterstwo, w tym duszpasterstwo parafialne – sytuacja, w której jedna osoba jest odpowiedzialna za dobro drugiej lub za wspólnotę wyznaniową, obejmuje cele­browanie liturgii, zapewnienie porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnic­two, opiekę medyczną i pomoc w potrzebie, wszelka praca polegająca na nadzorze lub wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim;

·         duszpasterstwo pozaparafialne – duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące mło­dych ludzi (młodzież licealna, studenci, młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wa­kacyjne spotkania młodych (organizowane przez zakony, zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze, pielgrzymki autokarowe, środowiska harcerskie – to dzieła, które mogą działać przy parafiach, ale mają struktury pozaparafialne.

Dzieci i osoby bezbronne:

·         dziecko – osoba poniżej 18. roku życia;

·         wiek bezwzględnej ochrony – wiek niższy niż wiek zgody,  w Polsce obecnie wynosi 15 lat (czynność seksualna z osobą w wieku ochronnym jest czynem zabronionym, a osoba dopuszczającą się jej i/lub doprowadzająca do niej podlega odpowiedzial­ności karnej);

·         dziecko wykorzystane seksualnie – każde dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli inna osoba, czy to przez świadome działanie, czy też przez za­niedbywanie swoich społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka w jakąkolwiek aktywność natury seksualnej, której intencją jest zaspokojenie seksualne innej osoby;

·         opiekun – osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziec­ka oraz posiadająca władzę prawną do dbania o interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic, rodzic zastępczy lub osoba uprawniona przez rodzica);

·         zgoda opiekuna – zgoda rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opie­kuna tymczasowego (w przypadku braku porozumienia między rodzica­mi dziecka rozstrzyga sprawę sąd rodzinny i orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców);

·         osoba dorosła bezbronna (zgodnie z art. 1 ust. 2 b) Vos Estis Lux Mundi) – każda osoba znajdująca się w stanie niepełnosprawności, upośledzeniu fizycznym lub psychicz­nym albo pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości, nawet spora­dycznie, ogranicza ich zdolność zrozumienia, chęci lub przeciwstawienia się prze­stępstwu w inny sposób.

Różne formy przemocy:

·         uwikłanie – każda relacja, w której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, po­czucia krzywdy, frustracji, poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemoż­ności bycia sobą, nieszczerości, braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fi­zycznej, seksualnej czy ekonomicznej;

·         nadużycie – postępowanie lub czyn niezgodny z przyjętymi normami postępowania;

·         nadużycie władzy – nadużycie stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzysta­nia innej osoby, może przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad inną osobą na mocy swojego związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń, trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin) i wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść;

·         przemoc duchowa – odwoływanie się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej szkody, może mieć negatywny wpływ na duchowość osoby po­szkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza się jej osoba posiadająca duchowy autory­tet i zaufanie w Kościele;

·         przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób, w szczególności narażające na niebez­pieczeństwo utraty życia lub zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym wolność seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób do­tkniętych przemocą (art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie);

·         zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) – niezapewnienie przez opiekuna środków nie­zbędnych do życia osobie, którą się opiekuje;

·         przemoc wobec osób starszych – pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak od­powiedniego działania, mające miejsce w jakimkolwiek związku, w którym ocze­kuje się zaufania, które powoduje krzywdę lub cierpienie starszej osoby;

·         przemoc emocjonalna (dorośli) – powszechna forma przemocy mająca miejsce w bli­skich związkach, molestowanie, które ma miejsce, gdy dana osoba jest poddawana zachowaniom lub działaniom mają­cym na celu jej kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub strachu, poprzez manipulację, izolację lub zastraszanie;

·         bullying – znęcanie, zastraszanie, prześladowanie werbalne, społeczne, a także fizyczne;

·         gaslighting – przemoc psychiczna polegająca na manipulowania drugą osobą w taki sposób, że ofiara przemocy z czasem przestaje ufać swoim osądom, staje się zdezo­rientowana, zalękniona i traci zaufanie do swojej pamięci czy percepcji, stosowana stale i metodycznie, może doprowadzić do tego, że ofiara zacznie kwestionować swoje zdrowie psychiczne, w ten sposób manipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę;

·         grooming (wobec dorosłego) – zachowania mające na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną, skłonną do zaufania i bardziej podatną na agresywne zachowanie;

·         seksizm – uprzedzenie lub dyskryminacja ze względu na płeć;

·         seksualizacja proces, w wyniku którego wartościowanie drugiej osoby oraz siebie samego/siebie samej dokonywane jest przez pryzmat atrakcyjności seksualnej, uprzedmioto­wienie osoby pod względem seksualnym lub narzucanie seksualności w niewłaści­wy sposób (wg Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego);

·         cyberprzemoc – wszelka przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyj­nych – komunikatorów, czatów, stron internetowych, mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów, może mieć formę wulgarnych wiadomości, obraźli­wych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking), ujawniania tajem­nic (outing) itp.;

Wsparcie:

·         Niebieska Linia – https://www.niebieskalinia.info/

·         procedura „Niebieskie Karty” – jest narzędziem, którego głównym celem jest zapew­nienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, obejmuje też współ­pracę przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.

Przestępstwa motywowane seksualnie:

·         przestępstwo kanoniczne wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa wykorzystywania seksualnego popełniane przez duchownych lub osoby konse­krowane, którymi są: zmuszanie kogoś, za pomocą przemocy, groźby lub naduży­cia władzy, do wykonywania lub poddawania się czynnościom seksualnym; wy­konywanie czynności seksualnych z dzieckiem lub osobą bezbronną; produkcję, wystawianie, posiadanie lub dystrybucję, w tym drogą elektroniczną, pornografii z udziałem dzieci, a także werbowanie lub nakłanianie dziecka lub osoby bezbron­nej do udziału w tworzeniu pornografii popełnione przez duchownych lub osoby zakonne (art. 1 §1 a) Vos Estis Lux Mundi);

·         przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (art. 197-205 k.k.) – zgwał­cenie (art. 197), wykorzystanie seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198), seksualne wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie dziecka (art. 200), uwodzenie dziecka poniżej lat 15 z wykorzystaniem systemu te­leinformatycznego lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie pedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art. 201), pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art. 203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204);

·         Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych, składa się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem ograniczonym (https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/)

Osoby dramatu:

·         osoba pokrzywdzona – osoba fizyczna lub prawna, której dobro prawne zostało bezpo­średnio naruszone lub zagrożone przez przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.);

·         osoby pokrzywdzone przemocą w rodzinie – osoby najbliższe, inne osoby pozostają­ce w stałym lub przemijającym stosunku zależności od osoby stosującej przemoc (art. 115 §11 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie);

·         skarżący – każda osoba składająca skargę, która może zawierać zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie naruszenia prawa;

·         pozwany – osoba, na którą złożono skargę;

·         oskarżony – osoba, której postawiono zarzuty karne;

·         przestępca seksualny – osoba, która przyznała się do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za wykorzystanie została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną.

Zespół ds. Prewencji i jego praca:

·         osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – osoba wyznaczona przez proboszcza (administratora), sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dzieci;

·         Osoba Zaufania – osoba wyznaczona przez proboszcza (administratora), ciesząca się zaufaniem i odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyj­mowanie zgłoszeń o zdarzeniach dotyczących przemocy;

·         osoba odpowiedzialna za interwencję – zarządca placówki (proboszcz, administrator) odpowiedzial­ny za podejmowanie interwencji w przypadku zaistnienia przemocy;

·         kompetencje miękkie – umiejętności psychospołeczne, np. komunikatywność, asertywność;

·         konflikt interesów – sytuacja (postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje konflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi danej osoby a jej prywatnymi interesami, który może mieć wpływ na wykonywanie tych obowiązków, wiąże się z przeciwstawnymi zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub po­trzebami i może wystąpić, gdy osoba pełni wiele ról;

·         lojalność środowiskowa – silna lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji, przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytyw­ne, np. dochowanie tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź zaprzecza­nie przemocy;

·         dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do ziden­tyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a także poszczególne informacje, które w po­łączeniu ze sobą mogą prowadzić do zidentyfikowania tożsamości danej osoby, przykładowo: imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP, dane przechowywane przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wska­zywać tożsamość danej osoby;

·         wniosek o wgląd w sytuację rodziny – pismo, które może zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną, która chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację rodzinną (wniosek nie podlega żadnej opłacie sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przy­padku jego odrzucenia przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji wobec wnioskodawcy).

Formy przemocy wobec dziecka:

·         przemoc wobec dzieci – wszelkie formy złego traktowania fizycznego i/lub emocjo­nalnego, wykorzystywania seksualnego, zaniedbania lub niedbałego traktowa­nia, wyzysku komercyjnego lub innego, skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia, przetrwania, rozwoju lub godności dziecka w kontekście re­lacji odpowiedzialności, zaufania lub siły, dzieli się powszechnie na pięć podty­pów: przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, nara­żenie na przemoc w rodzinie, wykorzystywanie seksualne, w kontekście Kościoła katolickiego uznajemy także przemoc duchową za dodatkowy podtyp przemocy;

o    przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje fizycznej krzyw­dy lub jest nią potencjalnie zagrożone, krzywda ta następuje w wyniku działa­nia bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzial­nej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę, może być czynnością powtarzalną lub jednorazową;

o    przemoc psychiczna i emocjonalna to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa inte­rakcja wobec dziecka, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania, m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpo­wiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzega­nie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i jego granic psychicznych;

o    zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych, nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju, do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zo­bowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka;

o    narażenie na przemoc w rodzinie – forma psychicznego znęcania się nad dziec­kiem, w której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi – gdy inny członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku agresywnego zachowania członka rodziny;

o    wykorzystywanie seksualne dziecka –włą­czanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zro­zumieć i udzielić na nią świadomej zgody, na którą nie jest dojrzałe rozwo­jowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi i obyczajowymi społeczeństwa; z wykorzy­staniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi zarówno między dzieckiem a dorosłym jak i dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze wzglę­du na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy, celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby (World Health Organization), obejmuje zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetra­cyjne) oraz bez kontaktu fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze jedno­znacznie seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub anga­żowania się w czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi, również wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np. z pornografii z udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej;

o    grooming (wobec dziecka) – za­chowania, których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania sek­sualnego, obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często również warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności, aby myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna;

·         przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying) – występuje, gdy dziecko do­świadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z uży­ciem technologii komunikacyjnych, ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter sys­tematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy spraw­ców, obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kra­dzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmie­szających ofiarę), a także przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny.

STANDARD II
Wprowadzenie kodeksu zachowań chroniących dzieci i dorosłych w relacjach bezpośrednich

Zasady chroniące dotyczące dzieci (granice zachowań)

Dzieckiem jest osoba, która nie ukończyła 18. roku życia. Dziecko, rozwijając się, kon­stytuuje siebie jako osobę. Potrzebuje do tego opieki, troski, serdeczności, kształcenia i wychowania. Dzieje się to w rodzinie, ale również poprzez relacje z autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i wychowawczym. Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź prawnych opiekunów.

Wprawdzie niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań niepożąda­nych, ani też wskazanie precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak kiero­wać się poniższymi wskazówkami oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną.

Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły – dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi.

Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim

·         Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie parafii organizowane są w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.

·         Nie można przebywać z dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego spotkania, nie może się ono odby­wać w sekrecie (zalecane powiadomienie rodziców lub przełożonego) i w warun­kach odizolowanych. Osoba przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć się o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi pomieszczenia, które nie mogą być zamknięte na klucz, obecność innych osób w bezpośrednim pobliżu, po­wiadomienie innych osób o spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z dziećmi nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani przedłużać. Spotkania takie nie powin­ny odbywać się w późnych godzinach wieczornych (po godz. 21.00 lub nocą).

·         Dzieci nie mogą przebywać w parafialnych pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego. Nie powinny też towarzyszyć duszpaste­rzom w miejscach lub w sprawach niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub formacją.

·         Dzieci powinny zawsze pozostawać pod opieką osoby dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie mogą pozostawać pod wpływem alko­holu lub substancji psychoaktywnych ani przyjmować ich w obecności dzieci.

·         Dzieci na terenie parafii nie mogą przebywać pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej stanowią regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa pozaparafialnego (np. Ruchu Światło-Życie, KSM, organizacje harcerskie i skautowe, w tym wypadku stosuje się standar­dy opracowane przez te grupy). Osoby te powinny być odpowiednio uformowane, przygotowane i pełnić posługę pod okiem dorosłych.

·         Jeśli spotkania formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania, odbywają się w domach wybranych rodzin, również muszą być przeprowadzane w grupie, nigdy indywidualnie.

·         Zakazuje się przewożenia dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w poje­dynkę, bez wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.

·         Niestosowne jest skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty” osoby dorosłej z dzieckiem.

·         W prywatne życie dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga tego konkretny problem.

·         W przypadku konieczności podjęcia rozmów na temat seksualności należy wyka­zać się delikatnością i roztropnie rozeznać, czy takiej rozmowy nie powinien prze­prowadzić specjalista.

·         W obecności dzieci nie wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście seksual­nym. Zabronione jest prezentowanie dzieciom treści obscenicznych, erotycznych, pornograficznych lub mających podtekst seksualny, zawierających sceny brutal­nej przemocy bądź nieodpowiednich do wieku i wrażliwości odbiorców w jakikol­wiek sposób i za pomocą jakiegokolwiek urządzenia.

·         Niedozwolone jest stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poni­żanie, upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane, znęcanie się itp., zarów­no w bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.

·         Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze spowie­dzi, poradnictwa itp.).

·         Każdy przypadek przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.

·         Nie wolno dotykać dzieci wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny do relacji duszpasterskich lub wychowawczych.

·         Dzieciom nie wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody. Nie wolno upublicz­niać zdjęć, filmów z udziałem dzieci bez pisemnej zgody ich rodziców lub opieku­nów prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach publicznych w związ­ku z informowaniem o wydarzeniach.

·         Zabrania się częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi substancjami psy­choaktywnymi, posiadania środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich posiadania oraz zażywania przez dzieci.

Zachowania niedozwolone

·         wszelkie formy okazywania niechcianej czułości;

·         dotykanie piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic (choćby przez bieliznę lub odzież);

·         pocałunki;

·         mocne i zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie kontaktu;

·         klepanie po pośladkach, udach, kolanach;

·         łaskotanie lub mocowanie się w dużej bliskości cielesnej;

·         masaże;

·         sadzanie na kolanach;

·         kładzenie się lub spanie obok;

·         ocieranie się;

·         seksualizacja i seksizm;

·         różne formy poniżania oraz mobbing;

·         używanie wulgaryzmów.

Zachowania właściwe w naszym kręgu kulturowym

·         uścisk dłoni lub delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w policzek;

·         delikatne poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji wsparcia, pocieszenia;

·         dotyk ramion, rąk czy barku jako wyraz bliskości;

·         trzymanie się za ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia wzburzenia emocjonalnego;

·         trzymanie za ręce dzieci w czasie spaceru;

·         siadanie w pobliżu małych dzieci;

·         podnoszenie lub trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia;

·         przytulanie i branie na kolana małych dzieci za zgodą ich rodziców i najlepiej w ich obecności;

Zasady ochrony dotyczące spotkań i wyjazdów

W organizowaniu spotkań obowiązuje zasada pełnej transparentności.

Na począt­ku roku formacyjnego w parafii należy:

·         zapoznać rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem prowa­dzonych spotkań;

·         zadbać o wyrażenie przez nich zgody w formie pisemnej na udział w spotkaniach;

·         ustalić zasady odbioru dzieci;

·         ustalić zasady komunikacji elektronicznej z dziećmi;

·         wszystkie formy zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny wypoczynku, powinny być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

·         na wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych, po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i zasa­dami jego organizacji (regulaminem), podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni mają prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego opiekunem;

·         jeśli wyjazd przewiduje noclegi zbiorowe, organizator zawiera informację na ten temat w regulaminie;

·         podczas wyjazdów opiekunowie nie powinni nocować w tym samym pomieszczeniu co podopieczni (w sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem, musi on o tym fakcie zawiadomić inną osobę dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe, rodzica lub opiekuna prawnego wychowanka),

·         szczególnie zadbać należy o ochronę dzieci w toaletach, łazienkach, przebieralniach czy szatniach.

Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również dorosłych

·         Sakrament pokuty i pojednania, a także spotkania związane z towarzyszeniem duchowym odbywają się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonały lub miejsce osobne, ale widoczne, jak np. kaplica Trójcy Przenajświętszej). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy z niepełnosprawnością), dbamy o to, by spowiednik i penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz) lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi do pomieszczenia).

·         Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. rozmowy duchowe w pokojach prywatnych osób duchownych.

·         Jeśli to możliwe odwiedziny chorych (dotyczy księży oraz szafarzy i wolontariuszy) odbywają się w obecności osoby trzeciej (kogoś z rodziny, z sąsiedztwa, osoby posługującej w parafii).

·         Do udziału w wizytach duszpasterskich (kolęda) zapraszane są tylko takie osoby (służba liturgiczną, organista, zakrystianin, kościelny), które wykazują się odpowiednią dojrzałością np. w obszarze zachowania dyskrecji.

STANDARD III:
Wprowadzenie kodeksu bezpiecznych relacji między małoletnimi

Małoletni mają prawo do życia i przebywania w bezpiecznym środowisku, również ze strony innych małoletnich.

Duchowni, pracownicy i wolontariusze parafii dopuszczeni do kontaktu z małoletnimi chronią ich i zapewniają im bezpieczeństwo.

Małoletni mają obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad i norm zachowania:

·         Małoletni uznają prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, cechy fizyczne, niepełnosprawność;

·         Małoletni nie naruszają praw innych – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.

·         Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec innych osób nie narusza ich poczucia godności i wartości osobistej;

Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych innych, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

Kontakty między małoletnimi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

Małoletni budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą; akceptują i szanują siebie nawzajem.

Małoletni okazują zrozumienie dla trudności i problemów innych, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.

W kontaktach między sobą małoletni nie powinni zachowywać się prowokacyjnie i konkurencyjnie; nie powinni również mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony innych.

Małoletni mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.:

·         Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród małoletnich nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona;

·         Małoletni nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji oraz przemocy wobec innych.

Małoletni mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania proboszcza, duchownych lub Osobę Zaufania o zaistniałych zagrożeniach:

·         Jeśli małoletni jest świadkiem stosowania jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np. szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi procedurami).

Małoletni uczestniczący w spotkaniach na terenie parafii  znają obowiązujące procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych, gdzie i do kogo dorosłego mogą się zwrócić o pomoc.

Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w parafii pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

Niedozwolone zachowania małoletnich w parafii

·         Stosowanie agresji i przemocy wobec małoletnich i innych osób:

o   agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np. bicie, uderzanie, popychanie, kopanie, opluwanie, wymuszenia, napastowanie seksualne, nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą, fizyczne zaczepki, zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań, rzucanie w kogoś przedmiotami;

o   agresji i przemocy słownej w różnych formach, np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, drwienie, szydzenie, bezpośrednie obrażanie, plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie, groźby, obraźliwe SMSy i MMSy, wiadomości i komentarze na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania, telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające;

o   agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np. poniżanie, wykluczanie, izolacja, milczenie, manipulowanie, wulgarne gesty, niszczenie czy zabieranie rzeczy innej osoby, straszenie, szantażowanie;

·         Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w parafii, np. rzucanie przedmiotami, przynoszenie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), nieuzasadnione używanie ognia na terenie parafii;

·         Nieuzasadnione, bez zgody prowadzącego opuszczanie miejsca gdzie odbywają sią zajęcia; wyjście bez wiedzy rodziców i/lub zezwolenia opiekunów poza teren parafii;

·         Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w parafii; celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu;

·         Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu;

·         Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków i innych środków odurzających;

·         Niestosowne odzywanie się do innych osób, używanie wulgaryzmów;

·         Przywłaszczenie własności lub celowe niszczenie, nieszanowanie własności innych osób oraz własności parafii;

·         Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy.

·         Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów;

·         Udział w bójce;

·         Szykanowanie innych osób z powodu odmienności przekonań, światopoglądu, płci, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu;

·         Znęcanie się (współudział w znęcaniu się, zorganizowana przemoc, zastraszanie);

·         Aroganckie i niegrzeczne zachowanie, wulgaryzmy; kłamanie, oszukiwanie;

·         Fotografowanie, nagrywanie dźwięku lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody; nie dotyczy wydarzeń odbywających się w parafii, na rejestrację których udzielono zgody;

·         Stosowanie wobec innych osób różnych form cyberprzemocy.

STANDARD IV:
Wprowadzenie zasady dotyczące ochrony w Internecie

·         Parafia aktualnie nie zapewnia dorosłym ani małoletnim dostępu do Internetu.

·         Na komputerach do użytku służbowego parafia wdraża stosowne środki bezpieczeństwa.

·         Małoletni nie mają dostępu do komputerów i smartfonów do użytku służbowego. Osoby duchowne i pracownicy parafii nie udostępniają niespokrewnionym małoletnim dostępu do prywatnych komputerów i smartfonów.

·         Dorośli i małoletni ma prawo korzystać na terenie parafii z prywatnego telefonu komórkowego (smartfonu, smartwatcha) oraz innych urządzeń elektronicznych (tabletu, odtwarzacza muzyki, słuchawki) zgodnie z ustalonymi zasadami.

·         Dorośli i małoletni przynoszą do parafii telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, małoletni za zgodą rodziców.

·         Parafia nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez dorosłych czy małoletnich.

·         Dorośli i małoletni nie mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu podczas liturgii i nabożeństw; za wyjątkiem korzystania z modlitewnika i śpiewnika w formie elektronicznej; wszyscy mają obowiązek wyciszyć telefon i inne urządzenia elektroniczne.

·         Na terenie parafii dopuszcza się filmowanie, fotografowanie oraz utrwalanie dźwięku: w trakcie wydarzeń, nabożeństw i liturgii oraz prywatnego lub zorganizowanego zwiedzania turystycznego kościoła.

·         ABSOLUTNIE i BEZWYJĄTKOWO zabrania się filmowania, utrwalania czy transmitowania obrazu i dźwięku w trakcie sprawowania Sakramentu Pokuty i Pojednania, zarówno w konfesjonale jak i w innym miejscu.

STANDARD V:
Wprowadzenie zasad rekrutacji osób i ich edukacji

·         O każdej osobie zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z dziećmi w obszarze związanym z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad dziećmi proboszcz (administrator) uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/).

·         Dodatkowo, przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności (np. wolontariackiej) związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi proboszcz (administrator) uzyskuje od tej osoby informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdz. XIX k.k. (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości) oraz w zakresie art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k. (znęcanie się nad osobą najbliższą lub pozostającą w stosunku zależności) oraz przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

·         Każda taka osoba zapoznaje się ze Standardami Ochrony Małoletnich w parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu i podpisuje stosowne oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu realizacji (ZAŁĄCZNIK 1)

·         Jeśli parafia zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia pomieszczenia podmiotom zewnętrznym, a ich działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi jw., należy po pierwsze: zadbać o to, aby dzieci faktycznie nie przebywały same w obecności osób z zewnątrz, po drugie wskazane jest, aby osoby te lub zarządcę podmiotu zewnętrznego zapoznać z standardami ochrony dzieci i przyjąć od nich oświadczenie z ZAŁĄCZNIKA 2.

·         Proboszcz (administrator) parafii powołuje Zespół ds. Prewencji. W jego skład wchodzą: osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, Osoba Zaufania oraz osoba odpowiedzialna za interwencję.

·         Osoba odpowiedzialna za standardy troszczy się o to, aby standardy były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane, każda odrębna grupa parafialna, np. ministranci, może wyznaczyć własną taką osobę.

·         Osoba Zaufania powołana jest do przyjmowania zgłoszeń w przypadku naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów przemocy, musi to być osoba faktycznie budząca zaufanie, odpowiednio przygotowana oraz posiadająca tzw. kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami skrzywdzonymi. Nie może ona na własną rękę podejmować działań służących wyjaśnieniu podejrzeń i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje ściśle z osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do zachowania poufności (ZAŁĄCZNIK 4).

·         Osobą odpowiedzialną za interwencję w przypadku podejrzenia lub zaistnienia przemocy jest proboszcz (administrator) parafii, może on jednak delegować do tego zadania kompetentną osobę.

·         Osoby powyższe tworzą wraz z proboszczem (administratorem) Zespół ds. Prewencji i ściśle z sobą współpracują.

·         Wskazane jest, aby były to świeckie osoby cieszące się zaufaniem, odpowiednio przeszkolone i kompetentne, które będą wiedziały, jakie działania w danej sytuacji są stosowne i konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane w lojalność środowiskową lub w konflikcie interesów. W sytuacji, gdy nie ma możliwości powołania całego zespołu, należy powołać przynajmniej jedną osobę, która będzie łączyła powyższe funkcje. Zespół ten współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi w diecezji za prewencję oraz z delegatem ds. ochrony dzieci i młodzieży

·         Wszyscy pracownicy i wolontariusze w parafii otrzymują potrzebną im wiedzę o standardach przyjętych i obowiązujących w parafii – kodeksie zachowań, procedurach związanych z interwencją i zgłoszeniem. Szkolenie może prowadzić osoba odpowiedzialna w parafii za prewencję.

o   Każda osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi co dwa lata uczestniczy w jednodniowym szkoleniu z zakresu prewencji. Treść tych szkoleń przygotowana jest przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.

o   Osoby odpowiedzialne za prewencję w danej parafii uczestniczą raz w roku w spotkaniu odpowiedzialnych za prewencję w danej diecezji.

STANDARD VI:
Procedury postępowania w sytuacji zgłoszenia krzywdy
czy niewłaściwego zachowania

Każdy jest zobowiązany w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego podjąć działania:

·         w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – zawiadomić pogotowie ratunkowe i policję,

·         w przypadku zauważenia niepokojących symptomów, zgłosić to proboszczowi, duchownemu posługującemu w parafii lub Osobie Zaufania.

W przypadkach przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła lub dziecko, należy zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do organów ścigania oraz do delegata właściwej instytucji kościelnej.

·         Gdy sprawa dotyczy niewłaściwego zachowania osób świeckich zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy, sprawę należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w zależności od tego, czego dotyczyło to zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z pracy duszpasterskiej.

·         Jeśli niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego rodziców i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.

·         Jeśli sprawa dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należy niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z proboszczem (administratorem) i delegatem diecezjalnym.

Każda informacja o niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana poważnie, gdyż jest działaniem prewencyjnym.

Jeśli jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowie się od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma obowiązek zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub policję.

Wszelka działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy jest dokumentowana. Wpisów w rejestrze zdarzeń – do Karty Interwencji – dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane w daną aktywność (zazwyczaj Osoba Zaufania oraz/lub osoba odpowiedzialna za interwencję), za bezpieczne przechowywanie Kart Interwencji odpowiedzialny jest proboszcz (administrator). Karty Interwecji (ZAŁĄCZNIK 3) prowadzi się zgodnie z zasadami ochrony danych wrażliwych. Kartami Interwencji posługujemy się w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do prokuratury).

STANDARD VII:
Pomoc osobom skrzywdzonym, podejrzanym i sprawcom

Pomoc osobom skrzywdzonym

·         Każda osoba, która mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie, winna zostać przyjęta z szacunkiem i uważnie wysłuchana.

·         Osoba skrzywdzona powinna otrzymać informację o możliwych formach pomocy, z której może skorzystać na terenie parafii lub poza nią.

·         W sytuacji, gdy osoba wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną osobą zaangażowaną w parafii, należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo osobie skrzywdzonej (np. przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub podejrzanej o krzywdę). Następnie należy jej udzielić pomocy, jakiej potrzebuje.

·         Osoby poszkodowane nie mogą być obarczane kosztami udzielanej im pomocy.

·         Troska duszpasterska wobec osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega przede wszystkim na życzliwym wysłuchaniu i pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem i zaufania do Kościoła. Organizowana jest w porozumieniu z diecezjalnym duszpasterzem ds. pomocy duchowej osobom skrzywdzonym.

·         Jeśli osoba skrzywdzona należała do jakiejś grupy parafialnej, również inni uczestnicy tej grupy powinni otrzymać pomoc duszpasterską i ewentualnie psychologiczną.

·         Jeśli osobą skrzywdzoną jest dziecko, pomoc powinna otrzymać również jego rodzina.

·         Parafianie powinni być we właściwy sposób poinformowani o tym, co się wydarzyło, oraz otrzymać stosowną pomoc. Należy przy tym zachować zasadę ochrony dobrego imienia osoby skrzywdzonej.

·         Jeśli zgłoszenie dotyczy przestępstwa określonego w prawie karnym i/lub kanonicznym, osoba przyjmująca zgłoszenie postępuje zgodnie z procedurami zawartymi w Wytycznych KEP.

·         Jeśli zgłoszenie dotyczy innej krzywdy czy niewłaściwego zachowania, osoba zgłaszająca otrzymuje informację o podjętych w sprawie krokach.

·         Wszelkie działania i uzyskane informacje objęte są zasadą poufności. Osoba skrzywdzona nie jest zobowiązana do zachowania tajemnicy.

Pomoc podejrzanym i sprawcom

·         W sytuacji, gdy oskarżonym jest dziecko, należy współpracować z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi w takim zakresie, w jakim jest to możliwe i potrzebne. Ich również dobrze jest otoczyć opieką duszpasterską.

·         W sytuacji, gdy osobą oskarżoną jest kapłan lub osoba konsekrowana, należy zastosować się do wskazań uzyskanych od biskupa miejsca lub przełożonych. Wobec takiej osoby powzięte zostają kroki przewidziane przez Wytyczne KEP.

·         Gdy osobą oskarżoną jest świecki pracownik lub wolontariusz parafialny, należy odsunąć taką osobę od podejmowanej pracy na czas wyjaśnienia sprawy lub do czasu decyzji prokuratury oraz objąć ją opieką duszpasterską.

·         W procesie wyjaśniania sprawy oraz w podawaniu informacji należy również zadbać o zachowanie ochrony dobrego imienia domniemanego sprawcy.

·         W przypadku zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty nie zostaną potwierdzone, a oskarżenie znane było osobom postronnym, należy przekazać im informację o niewinności oskarżonego w formie komunikatu biskupa miejsca lub delegata.

STANDARD VIII:
Zapewnienie jakości i ciągłości działań w zakresie prewencji

·         Dokument zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii aktualizowany jest nie rzadziej jak co dwa lata.

·         Regularnie przeprowadzany jest monitoring standardów za pomocą anonimowej ankiety (ZAŁĄCZNIK 5), nie rzadziej jak co dwa lata przed terminem ewaluacji, a także każdorazowo w wypadku wystąpienia zdarzenia zakwalifikowanego jako zagrożenie dla osób małoletnich.

·         Ewaluacja dokumentu dokonywana jest przez osobę odpowiedzialną za prewencję we współpracy z proboszczem (administratorem) i osobami wyznaczonymi przez proboszcza (administratora), a następnie konsultowana z osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo parafialne. Następnie jest zatwierdzana przez osobę odpowiedzialną w diecezji za prewencję.

·         O zatwierdzeniu dokumentu i jego aktualizacji proboszcz (administrator) parafii informuje parafian w sposób zwyczajowo przyjęty.

Osoba Zaufania

Osobą Zaufania w parafii Wniebowzięcia NMP i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu jest:

·         Pani dr Karolina Olszewska, tel. 668 432 213

O powołaniu i odwołaniu Osoby Zaufania proboszcz (administrator) parafii informuje parafian w sposób zwyczajowo przyjęty.

Miejsca oferujące pomoc

·         Delegat biskupa ds. ochrony dzieci i młodzieży: ks. Mariusz STASIAK, tel. 501 625 974, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

·         Duszpasterz poszkodowanych w wyniku przestępstw duchownych przeciwko szóstemu przykazaniu z nieletnimi: ks. Artur SZYMCZYK, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

·         Katolicki Ośrodek Psychologiczno – Pastoralny „Cyrenejczyk” (www.poradnia.diecezja.torun.pl), dyrektor: ks. prał. Stanisław Majewski, kontakt: ul. św. Faustyny 7, 87-100 Toruń, tel. 662 059 798, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., godziny urzędowania: poniedziałek – piątek w godz. 13.00 - 18.00;

·         Telefon Zaufania dla Dzieci Rzecznika Praw Dziecka, 800 12 12 12, https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/;

·         Telefon Zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 116 111, https://116111.pl/;

·         Telefon Zaufania TPD dla dzieci i młodzieży, 800 119 119, https://800119119.pl/;

·         „Niebieska Linia” Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie, 800 12 00 02.

KONCERT - INAUGURACJA

"𝗝𝗔𝗞 𝗪 𝗦𝗧𝗔𝗥𝗬𝗠 𝗞𝗜𝗡𝗜𝗘"
Koncert Inauguracyjny 39. Świętojańskiego Festiwalu Organowego 
w formie 𝗞𝗜𝗡𝗢-𝗞𝗢𝗡𝗖𝗘𝗥𝗧𝗨! 🎬
 
Bezprecedensowa współpraca Świętojańskiego Festiwalu Organowego 𝘇 𝗠𝗶𝗲̨𝗱𝘇𝘆𝗻𝗮𝗿𝗼𝗱𝗼𝘄𝘆𝗺 𝗙𝗲𝘀𝘁𝗶𝘄𝗮𝗹𝗲𝗺 𝗙𝗶𝗹𝗺𝗼𝘄𝘆𝗺 Energa Camerimage Festival owocuje w tym roku dla Państwa prawdziwą gratką na najwyższym poziomie artystycznym!
 
Już 𝟭𝟵 𝗹𝗶𝗽𝗰𝗮 𝟮𝟬𝟮𝟰 𝗼 𝗴𝗼𝗱𝘇. 𝟮𝟬:𝟬𝟬 w Kościele Wniebowzięcia NMP w Toruniu po raz pierwszy w 39-letniej historii Świętojańskiego Festiwalu Organowego będą Państwo świadkami KINO-KONCERTU - improwizacji do niemego filmu w wykonaniu jednego z najwybitniejszych francuskich organistów młodego pokolenia – Pierre’a Queval z Paryża. 
 
Ten niecodzienny zabieg artystyczny ma na celu podkreślenie uniwersalności muzyki organowej, ale także kunsztu wykonawcy, którego zadaniem jest oddanie w dźwiękach i barwach emocji wywoływanych w słuchaczach przez obraz. Zabieg o tyle trudny, że wymaga od organisty biegłości w tworzeniu muzyki na żywo oraz otwartego umysłu niezbędnego do konwertowania obrazu na dźwięk.
 
Podczas koncertu w kilku miejscach kościoła zostaną rozstawione ekrany, na których będą Państwo mogli nie tylko oglądać film, ale także widzieć wykonawcę. Zaprezentowany zostanie obraz pt. „𝗧𝗵𝗲 𝗕𝗼𝗮𝘁” („Łódka”) w reżyserii i do scenariusza Edwarda F. Cline’a i Bustera Keatona z 1921 roku, z Busterem Keatonem w roli głównej.
 
Obok projekcji filmu w programie koncertu znajdzie się literatura organowa wybitnych twórców, takich jak Julius Reubke czy Olivier Latry, odznaczająca się bardzo wysokim poziomem trudności wykonawczej. 
 
Serdecznie zapraszamy na to nadzwyczajne wydarzenie, wstęp jak co roku oczywiście wolny.
 
Link do wydarzenia:
 
 

 

Featured

STANOWISKO KEP W SPRAWIE ZMIAN W ORGANIZACJI LEKCJI RELIGII W SZKOŁACH PODEJMOWANYCH PRZEZ MEN 

STANOWISKO KEP W SPRAWIE ZMIAN W ORGANIZACJI LEKCJI RELIGII W SZKOŁACH PODEJMOWANYCH PRZEZ MEN 

Nauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka, które wymaga wspólnej troski ze strony rodziny, Kościoła i państwa. Lekcja religii w szkołach publicznych ma miejsce w 23 krajach Europy i jej obecność jest traktowana jako standard systemów edukacyjnych. W Polsce lekcja religii, wyrzucona przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, powróciła do szkół publicznych w 1990 roku, kiedy rozpoczęły się procesy demokratyzacji życia w naszej Ojczyźnie.

Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole. Apelujemy o uwzględnienie woli rodziców, którzy w zdecydowanej większości posyłają swoje dzieci i młodzież na lekcje religii. W skali całego naszego kraju jest to prawie osiemdziesiąt procent rodziców. Oni mają prawo do lekcji religii na terenie szkoły publicznej, gdyż wynika to z podstawowych praw i wolności człowieka, zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.

Przypominamy, że wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi. W rozmowach podejmowanych z Ministerstwem Edukacji Narodowej konieczne jest wypracowanie wspólnego porozumienia wymaganego przez prawo. Porozumienie zakłada zawsze zgodę na wspólnie wypracowane stanowisko.

Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie. Apelujemy także do mediów katolickich, ruchów i wspólnot religijnych, aby podejmowali podobne działania.

Należy zauważyć, że nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły. Nauczanie religii w szkole stanowi integralną część wychowania człowieka w jego sferze intelektualnej, moralnej i duchowej. Treści przekazywane na lekcji religii uczą budowania relacji osobowych, wrażliwości serca, postawy braterstwa, wzajemnego szacunku i dialogu z przedstawicielami różnych nacji, religii i światopoglądów, kształtują postawy oparte na sprawiedliwości i solidarności społecznej, wskazują na wielką godność każdego człowieka, konieczność niesienia pomocy potrzebującym i dbanie o dobro wspólne. Wychowują do troski o stworzony świat i jego piękno. Lekcja religii wspiera rodzinę i szkołę w różnych kryzysach psychicznych doświadczanych przez uczniów, jest dla nich pomocą w przeciwdziałaniu przemocy, agresji i profilaktyce uzależnień.

Lekcja religii ma też bardzo ważne znaczenie kulturowe. Przekaz wiedzy na temat chrześcijaństwa jest konieczny do rozumienia europejskiej i polskiej kultury a także kultury wielu krajów na wszystkich kontynentach. Świadectwo ponad 1050-letniej tradycji chrześcijaństwa w Polsce pokazuje, jak wiara kształtowała nasze dzieje i pozwalała narodowi przetrwać najtragiczniejsze wydarzenia historii. Trzeba mówić o zbudowanych na wierze wielkich dziełach naszych rodaków, wieszczów i bohaterów, uczonych i świętych, ludzi nauki, kultury i sztuki.

Dziękujemy wszystkim nauczycielom religii za ich ofiarną i pełną poświęcenia pracę w szkole. Drodzy nauczyciele religii, chcemy Wam powiedzieć, że jesteśmy z Wami! Podzielamy Wasze troski i obawy. Nie zapominamy o Was w rozmowach z władzami państwowymi. Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w dzieło lekcji religii w szkole. Dziękujemy władzom oświatowym i dyrekcjom szkół, duszpasterzom, rodzicom i wszystkim, którzy podejmują odpowiedzialnie trud wychowania młodego pokolenia.

Podpisali pasterze Kościoła katolickiego w Polsce obecni na 398. Zebraniu Plenarnym KEP

Dziękczynienie za 10. lat kapłaństwa

Nasz wikariusz, ks. Dominik Jan Domin obchodzi dzisiaj swoją 10. rocznicę Święceń Kapłańskich - razem z naszym byłym wikariuszem ks. Korneliuszem.

Z tej okazji obaj nasi księża wraz z kolegami z roku odprawili Mszę świętą dziękczynną przy grobie św. Jana Pawła II na Watykanie.

 

Kościół Wniebowzięcia NMP i bł. ks Stefana W. Frelichowskiego

posiada niepowtarzalną średniowieczną atmosferę tworzoną przez wydłużone okna, masywne filary międzynawowe i skarpy wewnętrzne, ale przede wszystkim równą wysokość naw i prezbiterium, zamkniętych sklepieniem gwiaździstym.

W wyposażeniu Kościoła dominują monumentalne gotyckie freski z XIV wieku, barokowe i rokokowe ołtarze, renesansowe organy, ambona i epitafia toruńskich rodzin patrycjuszowskich.

W prezbiterium obok rokokowego ołtarza głównego znajdują się pięknie rzeźbione gotyckie stalle z pierwszej połowy XV wieku i barokowe mauzoleum Anny Wazówny.

Image
Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i bł. ks. Stefana Wincentego Frelichowskiego w Toruniu

ul. Panny Marii 2, Torun, Poland

parafiawnmptorun@gmail.com

Ważne linki:
Image
© {2004} projesjonalni.pl